Kertoimien laskeminen – mikä on paras tapa tehdä se?

Lippis logolla on mainio yrityslahja

Kertoimet mittaavat tietyn tuloksen todennäköisyyttä. Ne lasketaan suhteessa niiden tapahtumien lukumäärään, jotka tuottavat kyseisen tuloksen, suhteessa niihin tapahtumiin, jotka eivät tuota tulosta. Kertoimia käytetään yleisesti uhkapeleissä ja tilastoissa.

Todennäköisyydet voidaan osoittaa tutkimalla kuusisivuisen nopan heittämistä. Todennäköisyys heittää 6 on 1:5. Tämä johtuu siitä, että on yksi tapahtuma , joka tuottaa määritetyn tuloksen ”6:n heittämisen” ja 5 tapahtumaa, jotka eivät tuota. Todennäköisyys heittää joko 5 tai 6 on 2:4. Tämä johtuu siitä, että on 2 tapahtumaa, jotka tuottavat määritetyn tuloksen ”joko 5 tai 6 heittämisestä” ja 4 tapahtumaa, jotka eivät tuota. Todennäköisyys sille, ettei 5 tai 6 heittäisi, on käänteinen 4:2. Tämä johtuu siitä, että on 4 tapahtumaa, jotka tuottavat määritellyn tuloksen ”ei heittää 5 tai 6” ja kaksi, jotka eivät tuota.

Tapahtuman todennäköisyys on erilainen, mutta liittyvä, ja se voidaan laskea kertoimista ja päinvastoin. Todennäköisyys heittää 5 tai 6 on murto-osa tapahtumien määrästä tapahtumien kokonaismäärästä tai 2/(2+4), mikä on 1/3, 0,33 tai 33 %.

Uhkapelissä kertoimet ovat usein voittojen suhde panokseen ja saat myös panoksesi takaisin. Joten panostamalla 1 suhteeseen 1:5 voittaa 6 (5 + 1). Jos teet 6 panosta 1 ja voitat kerran ja häviät 5 kertaa, sinulle maksetaan 6 ja lopetat neliön. Panostus 1 suhteessa 1:1 (tasoiset) voittaa 2 (1 + 1) ja panostus 1 suhteessa 1:2 voittaa 3 (1 + 2).

Matemaattinen kertoimien käsite liittyy todennäköisyyteen, mutta eroaa siitä. Yksinkertaisimmillaan kertoimet ovat tapa ilmaista suhde suotuisten tulosten määrän tietyssä tilanteessa ja epäsuotuisten tulosten lukumäärän välillä. Yleensä tämä ilmaistaan suhdelukuna (kuten 1 : 3 tai 1/3). Näitä todennäköisyys laskuja voidaan käyttää hyödyksi useilla eri kasinoilla, kuten ninja vedonlyönti.

https://pixabay.com/images/id-1502706
  • Määritä suotuisten tulosten määrä tilanteessa.

Oletetaan, että olemme uhkapelitunnelmissa, mutta meidän tarvitsee vain pelata yksi yksinkertainen kuusipuolinen noppa. Tässä tapauksessa panostamme vain siihen, minkä numeron noppa näyttää sen heittämisen jälkeen. Oletetaan, että lyömme vetoa joko ykkösestä tai kahdesta. Tässä tapauksessa on kaksi voittomahdollisuutta  jos noppa näyttää kaksi, voitamme, ja jos noppa näyttää ykkösen, voitamme myös. Näin ollen on kaksi myönteistä tulosta.

  • Määritä epäsuotuisten tulosten määrä. 

Onnenpelissä on aina mahdollisuus, että et voita. Laske kuinka monta lopputulosta saat häviämään.

Nopan esimerkissä, jos lyömme vetoa siitä, että heitämme joko yhden tai kaksi, se tarkoittaa, että häviämme, jos heitämme kolme, neljä, viisi tai kuusi. Koska on neljä tapaa, joilla voimme hävitä, se tarkoittaa, että on neljä epäsuotuisaa lopputulosta.

  • Ilmaise kertoimet numeroina. 

Yleensä kertoimet ilmaistaan myönteisten tulosten ja epäsuotuisten tulosten suhteena käyttämällä usein kaksoispistettä. Esimerkissämme onnistumistodennäköisyytemme olisi 2 : 4 – kaksi mahdollisuutta voittaa verrattuna neljään mahdollisuuteen, että häviämme. Kuten murto-osa, tämä voidaan yksinkertaistaa 1:2:ksi jakamalla molemmat termit 2:n yhteisellä kerrannaisuudella.

  • Laske todennäköisyydet.

 Juuri laskemamme kertoimet 1:2 ovat todennäköisyys sille, että voitamme. Entä jos haluamme tietää häviämisen todennäköisyyden, jota kutsutaan myös todennäköisyydeksi voittaa? Voit löytää kertoimet meitä vastaan kääntämällä kertoimien suhdetta voiton hyväksi. 1:2 muuttuu 2:1:ksi.

  • Tiedä ero kertoimien ja todennäköisyyden välillä.

Kertoimen ja todennäköisyyden käsitteet liittyvät toisiinsa, mutta eivät identtisiä. Todennäköisyys on yksinkertaisesti esitys mahdollisuudesta, että tietty tulos tapahtuu. Tämä saadaan jakamalla haluttujen tulosten lukumäärä mahdollisten tulosten kokonaismäärällä.